מכינת בארי שמה לה למטרה לטפח מנהיגים שישפיעו לטובה על מדינת ישראל. המוסד מייחס חשיבות רבה למימוש ערכים ציוניים בגישה סוציאל-דמוקרטית, על מנת להקים חברה שוויונית לכולם ללא הבדל דת, גזע ומין. המכינה מוקדשת לקידום המאפיינים הדמוקרטיים והאנושיים של החברה הישראלית, יצירת הוגנות ליחידים מכל הלאומים, הדתות והאמונות. כתוצאה מכך מתכוונת מכינת בארי לשמש מוקד לפיתוח מנהיגים צעירים מכל היבטי החברה הישראלית.
מכינת בארי הולכת בעקבות חזונו של ברל כצנלסון וערכי תנועת העבודה. מטרתו היא לצייד את תלמידיה בידע ובכישורים להבנת המציאות המורכבת של החברה הישראלית, תוך שימת דגש על אחריות הדדית והכלה. לפי תפיסת “בית היוצר”, הבנת המציאות חיונית לגיבוש עמדה ולפעולה יעילה לשיפורה. בית הספר מקדם פיתוח עצמאי ומושכל של תלמידיו כדי להכין אותם לתפקידי מנהיגות בחברה הישראלית.
מסלולים ורוח במכינת בארי
במכינת בארי, הלימודים אינם רק אמצעי להשגת מטרה אלא נחשבים לעיסוק בעל ערך בפני עצמו. זה נתפס כמרכיב חיוני בהתפתחות האישית של הבוגר. הלמידה אינה פסיבית אלא אקטיבית ונעשית בשיתוף עמיתים על מנת לטפח דיון ודיאלוג, מתוך הבנה שלכל אחד יש מה להציע. חווית הלמידה ייחודית ומותאמת לצרכי התלמידים, העוסקים באופן פעיל בהבטחת הצלחתה. היבט בולט בבית הספר הוא הזכות הניתנת לסטודנטים הנלמדים על ידי מרצים מומחים בנושאים הרלוונטיים לחברה הישראלית, בהם פרופסורים ממכללת בית בראל ועמיתים מקרן ברל כצנלסון.
קהילה
המכינה שמה דגש רב על חיי הקבוצה, הנחשבים לכלי חינוכי מכריע. החוויה של קבלת החלטות בקבוצה תוך קשב ופתיחות לחברי הקבוצה היא חוויה ייחודית וחשובה לתלמידים. עם זאת, חשוב לציין שהקבוצה היא כלי ולא המטרה הסופית. לצד התהליך הקבוצתי מתקיים גם תהליך אישי שעובר כל תלמיד. במהלך השנה מצופה מהתלמידים להפגין קבלה והכלה, בשילוב הייחודי של תהליכים קבוצתיים ופרטניים כאחד.
ניהול
התפיסה של ניהול משותף במכינה פירושה שלתלמידים יש הזדמנות להשתתף באופן פעיל בקבלת החלטות ולסייע בעיצוב תוכן התכנית. במסגרת שנקבע על ידי הצוות החינוכי, התלמידים יכולים להוביל ולהשפיע על חיי המכינה. הצוות וצוות המכינה משתתפים בדיונים ומקבלים החלטות בהתאם לחזון בית הספר ולכללי ההתנהגות שנקבעו.
תרומה
המכינה מייחסת חשיבות רבה לעשייה הקהילתית, תוך התמקדות באיזון בין עיסוק בהלכה/תלמוד לבין ערך ההתנדבות והנתינה. בהתנדבות בקהילות השכנות, המדרשה שואפת לתרום לקהילות אלו וללמוד מהן, תוך יצירת שותפויות אמיתיות בין שווים. זה גם נותן הזדמנות לקבל תובנה לגבי מערכות החינוך והרווחה הפורמליות והבלתי פורמליות במדינת ישראל, תוך חידוש האמון בין המכונאים למוסדות המדינה. בית הספר פועל ביישובים סמוכים לרבות כפר סבא, מועצה אזורית דרום השרון וטירה, תוך שימת דגש על ערך הנתינה למען הזולת.
עבודה
במכינת בארי, ערך העבודה זוכה להערכה רבה שכן היא מקדמת מימון עצמי באמצעות עבודת כפיים. החלטה זו התקבלה כדי לעודד עצמאות ולהסיר את המעמד הכלכלי משיקול ההתאמה לתכנית. הוא גם חושף את המכניקה לעולם התעסוקה ולהשלכותיו החברתיות והכלכליות. התכנית שמה לה למטרה לפתח מנהיגים בעלי יכולת לתרום לחברה הישראלית, וזה כולל הבנת ערכה של עבודה קשה והשפעתה על יחידים וקהילות.