thief stealing bag from woman defending herself with pepper spray

גז פלפל וגז מדמיע – מה ההבדלים והאם זה חוקי?

גברים ונשים המחפשים הגנה יעילה וניידת הנכנסת לתיק יגלו פרסומות של גז פלפל וגז מדמיע. עם זאת, חיוני להכיר בכך שקיימים הבדלים בין המוצרים השונים, וכי רוב המוצרים הנמכרים בחנויות כיום הם תרסיסי פלפל להגנה עצמית.

מה זה בעצם גז מדמיע?

גז מדמיע הוא חומר כימי המגיע בצורת גז או תרסיס וגורם לתגובה חריפה של מערכת העצבים, המתבטאת בין היתר בגירוי של העיניים, האף, הריאות והפה, וכתוצאה מכך קצר- דמעות לטווח ארוך, שיעול, כאבי עיניים, התעטשות, קשיי נשימה ומתח נפשי. ישנם סוגים שונים של תרכובות גז מדמיע, כאשר גז מדמיע מסוג CS הוא הנפוץ ביותר בשימוש על ידי כוחות הביטחון לאורך השנים לפיזור הפגנות ושליטה בהפרעות במרחב הציבורי. בנוסף, התגלה עם השנים שלגז מדמיע יש כמה חסרונות ברורים.

Male hand holding pepper spray on a light background, copy space. Self-defense concept

ריכוזים מסוימים של גז מדמיע עלולים לגרום לתגובות קשות, כולל חנק ותמותה. שנית, אם אדם נמצא תחת השפעת אלכוהול או סמים, גז מדמיע עלול לאבד כמות משמעותית מיעילותו, והשפעתו על בעלי חיים מסוימים עלולה להצטמצם. כך, אתם עלולים למצוא את עצמכם במצב בו עליכם להתמודד עם תוקף שיכור או כלב תוקפני, והפרשת הגז לא תהיה יעילה. כיום, גם כוחות הביטחון וגם השוק הפרטי עוברים לגז פלפל מסיבות אלו. 

כיצד משתמשים בתרסיס פלפל?

תרסיס פלפל מורכב מקפסאיצין, החומר הפעיל המצוי בצ'ילי חריף. המגע שלו עם מערכת הנשימה והפנים גורם לתסמינים דומים לגז מדמיע, כמו שיעול, קוצר נשימה, בכי, גודש באף וכו', למשך כשלושים דקות. ההשפעה משתנה בהתאם למספר משתנים, בעיקר ריכוז החומר הפעיל במיכל התרסיס והנטיות של האדם (לדוגמה, אדם שכבר סובל מקשיים נשימתיים עלול לחוות תסמינים חמורים). בנוסף, לתרסיס פלפל יש יתרון נוסף בכך שהוא משפיע גם על בעלי חיים שעלולים להיות תוקפניים וגם על אנשים שיכורים. ומכיוון שיש לו פחות תופעות לוואי וסיכונים ממשיים לקורבנות מאשר גז מדמיע, הוא מאושר לשימוש כתרסיס להגנה עצמית בישראל ובמדינות רבות אחרות.

thief stealing bag from woman defending herself with pepper spray in underpass

 

האם זה חוקי?

חיובי. בישראל יש חוק נשק שמסווג את כל סוגי מיכלי הגז המדמיע כנשק להגנה עצמית. זאת, בתנאי שהמכל אינו מכיל חומר נפיץ או דליק. החוק אינו מחייב רישיון לגז פלפל כי זה לא נשק.

כפי שאתה מודע, תרסיס פלפל מיועד להגנה עצמית במגוון מצבים, כולל תקיפה מינית, חתרנות, מפגשים עם גנבים וכו'. החוק מאפשר לכל אחד מאיתנו להגן על עצמו אם אנו מאמינים שיש איום אמיתי על שלנו רכוש, חופש, גוף או חיים, גם אם האיום נשקף מאדם אחר באזור. יחד עם זאת, יודגש כי תרסיסים אלו מיועדים אך ורק להגנה עצמית, ובמידה ותוגש תביעה בית המשפט יבחן האם מדובר בפעולת הגנה סבירה בנסיבות העניין, כגון האם לא היו אפשרויות אחרות. לעצור את התוקף, האם היה חשש ממשי לסכנה וכדומה. אם ייקבע שהשימוש מופרז, אתם עלולים להיות מואשמים בתקיפה.