דרום אמריקה מהווה את החלק הארי של גוש היבשה הדרומי של מה שמכונה בדרך כלל העולם החדש, חצי הכדור המערבי, אמריקה, או פשוט אמריקה (שלעתים נחשבת ליבשת אחת2 ואמריקה הדרומית תת-יבשת)3. היא שוכנת מדרום וממזרח לתעלת פנמה, שחוצה את האיסתמוס של פנמה. מבחינה גיאולוגית, כמעט כל השטח של דרום אמריקה ממוקם על הלוח הדרום אמריקאי. מבחינה גיאופוליטית, כל פנמה – כולל הקטע שממזרח לתעלת פנמה מהאיסתמוס – נחשבת לעתים קרובות לחלק מצפון אמריקה ומדינה במרכז אמריקה.

מבחינה גיאולוגית, היבשת קשורה רק לאחרונה לצפון אמריקה עם היווצרות האיסתמוס הפנמה לפני כ-3 מיליון שנים, מה שגרם לחילופי אמריקה הגדולה. באופן דומה, הרי האנדים הם רכסי הרים צעירים יחסית ולא יציבים מבחינה סיסמית, היורדים מצפון לדרום בעקבות הקצה המערבי של היבשת; השטח שממזרח להרי האנדים נכבש בעיקר על ידי יער גשם טרופי, אגן האמזונס העצום. ביבשת יש גם אזורים יבשים יותר כמו מזרח פטגוניה או אטקמה.

יבשת דרום אמריקה כוללת גם איים רבים, שרבים מהם שייכים למדינות היבשת. איים רבים באיים הקריביים (האנטילים) – למשל, האנטילים הגדולים והאנטילים הקטנים – ממוקמים מעל הלוח הקריבי, לוח טקטוני בעל טופוגרפיה מפוזרת. ארובה, ברבדוס, טרינידד וטובגו ממוקמות על המדף היבשתי של דרום אמריקה. האנטילים ההולנדיים והתלות של ונצואלה ממוקמים בצפון היבשת. מבחינה גיאופוליטית, מדינות האי והטריטוריות שמעבר לים של האיים הקריביים מקובצים בדרך כלל יחד ונחשבים לחלק או תת-אזור של צפון אמריקה. מדינות דרום אמריקה הגובלות בים הקריבי – כולל קולומביה, ונצואלה, גיאנה, סורינאם וגיאנה – יוצרות את דרום אמריקה הקריבית. האיים האחרים הם הגלפגוס, אי הפסחא (באוקיאניה אך שייך לצ'ילה), האי רובינסון קרוזו, אי צ'ילואה, טיירה דל פואגו ואיי פוקלנד.

דרום אמריקה היא ארץ המפלים הגבוהים ביותר, סלטו אנגל, הנהר הזורם המהיר ביותר, האמזונס, רכס ההרים הארוך ביותר, האנדים, המדבר היבש ביותר, מדבר אטקמה, מסילת הרכבת הגבוהה ביותר, טיקליו (ב) (פרו), הבירה הגבוהה ביותר, לה פאס (בוליביה), האגם הגבוה ביותר שניתן לשייט מסחרית, אגם טיטיקקה, והעיר דרומה יותר, פוארטו טורו.

משאבי הטבע של דרום אמריקה הם זהב, נחושת, עפרות ברזל, בדיל ונפט.

דרום אמריקה היא ביתם של מינים ייחודיים רבים של בעלי חיים כמו הלמה, האנקונדה, פיראנה, היגואר, הוויקונה והטפיר. יער הגשם באמזונס יש מגוון ביולוגי גבוה, המכיל חלק ניכר ממין כדור הארץ.

המדינה הגדולה ביותר בדרום אמריקה היא ברזיל ללא ספק, הן מבחינת שטח והן מבחינת אוכלוסיה4.

בדרום אמריקה ישנם מספר תת-אזורים: מדינות האנדים, הגיאנה, החרוט הדרומי וברזיל.

0
חזרה למעלה

חפשו ציוד טיולים, קמפינג ומחנאות

המוצר נוסף לעגלת הקניות
דילוג לתוכן